Veri Madenciliği Vereceğimiz Her Kararı Etkiliyor

Veri Madenciliği Vereceğimiz Her Kararı Etkiliyor


Kişisel bilgilerimize olan izinsiz erişimleri ve kullanımları engelleme çabalarını bir kenara bırakın, artık veri madenciliği ile kişisel bilgileriniz herkesin elinde. İnternet kullanımın yaygınlaşması ile başlayan veri madenciliği, akıllı telefonların ve özellikle de sosyal medyanın insan hayatının bir parçası haline gelmesiyle artık en çok para kazandıran sektörler arasında. Peki, veri madenciliğinin insan hayatı üzerindeki etkisi gerçekten korkulduğu kadar büyük mü? Şöyle söyleyelim; Günlük hayatınızda karşılaştığınız en küçük tercihlerden hayati önem taşıyan yüksek derecede önemli kararlara kadar sizi her şekilde etkileyebilir. 

 Veri madenciliği nedir?

Veri madenciliği nedir; İnsanların kişisel bilgilerinin en ince detaylarından, kitlesel gurupların davranışlarına kadar her insanın ve gurubun, tercihlerini, hareket ve davranışlarını sadece internette yer alan verileri kullanarak analiz etme, istatistik haline getirme işlemi diyebiliriz. Her geçen gün büyük şirketler tarafından finanse edilerek geliştirilen algoritmalar sayesinde, veri madenciliği dijital dünyanın en kritik sektörü haline geldi. 

 Veri madenciliği ne işe yarar?

Veri madenciliği ne işe yarar; Veri madenciliği sayesinde kişisel verileri guruplandırabilir (cinsiyet, ülke, lokasyon, hobiler vb.), bu hareket ve tercihler, belirli bir amaç doğrultusunda yönlendirilebilir. Yani hobileriniz doğrultusunda hangi kıyafetleri satın alacağınızdan nerelere gideceğinize, hangi arabayı beğeneceğinizden, hangi ideolojik görüşü benimseyeceğinize kadar yönlendirilebilirsiniz. Bu durum da doğal olarak veri madenciliğine en fazla yatırım yapanların neden küresel çaptaki ticari şirketler olduğunu açıklıyor. 

 Sistem nasıl işliyor?

Amerika’da yapılan bir araştırmada, hiç tanımadığınız bir kişinin sadece güvenlik kamerası ile alınmış fotoğrafı üzerinden, kişinin kişisel hayat bilgilerinin %80’lık bir bölümüne ulaşmanız mümkün. İlk olarak sisteme yüklenen fotoğraf, internette yer alan tüm fotoğraflarla eşleştirilip kişinin sosyal medya hesaplarını, adresini, çalıştığı iş yerini ve hatta günlük hayatında en sık kullandığı yol güzargahına kadar tüm bilgileri belirleyip guruplandırıyor. Bu sayede global şirketler, en sık bulunduğunuz yerlerden, çalıştığınız sektöre ve hobilerinize kadar tüm tercihlerinizi öğrenip, hangi markaları satın almanız gerektiği, hangi yerlerde yemek yemeniz gerektiği konusunda sizi yönlendirmeye çalışıyor. 

Sosyal medyanın veri madenciliği üzerindeki etkisi

Her gün 2 milyarın üzerinde insanın aktif durumda olduğu sosyal medya platformlarına 100 milyonlarca fotoğraf ve sayısız veri yükleniyor. Sürekli geliştirilen yazılımlarla da bu veriler istatistiksel analizlere dökülüyor. Yani bir nevi bizi yönlendirmeleri için gereken veriyi yine biz yaratıyoruz. Aslında bu henüz farkında olmadığımız bir savaş. 

 Aslında yeni bir uygulama değil

Sosyal medyanın ve internetin henüz bu kadar yaygınlaşmadığı, akıllı telefonların henüz yayılmadığı ve internette bu denli verinin olmadığı dönemlerde telefon operatörleri şu anki duruma göre ilkel sayılabilecek düzeyde bu sistemi uyguluyordu. Kişisel cep telefonu bilgilerinizi şirket ve kurumlara pazarlıyorlardı. 

 Uygulama hala devam ediyor

Telefon operatörleri sizin kişisel bilgilerinizi ve telefon numaralarınızı, sizden izinsiz olarak istedikleri kurumlarla paylaşmaya hala devam ediyor. Pazarlamacıların sizin cep telefonunuza ulaşması veya da telefonunuza sürekli reklam mesajlarının gelmesinin nedeni bu. Tabii ki bu durum veri madenciliğinin en ilkel versiyonu. Telefonunuzdan internete her girdiğiniz an da, veri madenciliğinin yönlendirmesine giriyoruz. Hatta her lokasyon paylaşımında, her sosyal medya kullanımında da bu yönlendirmeleri daha da etkili kılıyoruz. İşin daha vahim tarafı da içinde bulunduğumuz zamanda mevcut durumu düzeltmenin her hangi bir yolu yok gibi görünüyor. 

Kaynak: Mor Çizme - Mor Çizme Teknoloji - Mor Çizme İlginç

Yorumlar